Regelmatig hoor ik van ondernemers dat ze hun groene inspanningen liever stilhouden. Zonde! En niet nodig.
Greenhushing wordt het ook wel genoemd: bewust niet communiceren over de duurzaamheidsinspanningen van je bedrijf.
Waarom dit zo vaak voorkomt? Voorzichtigheid.
Er bestaan inmiddels behoorlijk wat regels om greenwashing - het je duurzamer voordoen dan je daadwerkelijk bent - tegen te gaan. Die regels zijn nodig, alleen kunnen ze er dus ook voor zorgen dat bedrijven niet over hun inspanningen communiceren uit angst voor slechte publiciteit of een boete.
Een andere reden die ik vaak hoor, is: 'het is toch nooit goed'. Klimaatonderwerpen kunnen nu eenmaal rekenen op veel verschillende meningen - niet altijd positief. Zo is het onderwerp CO2-compensatie relatief nieuw en daarom af en toe nog wat onbemind. Maar ook bekendere stappen in duurzaamheid, denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, kunnen negatieve reacties oproepen.
Mijn aansporing: ondernemers, communiceer wél.
Als jíj groene stappen zet, laat het weten aan de buitenwereld. Wees eerlijk en concreet. Als jij uitdraagt wát je doet en hóe je dat doet, dan heb je niets te vrezen. Het is goed voor je bedrijf, want successen motiveren om door te gaan. En met jouw acties inspireer je de partijen in je netwerk die óók vooruit willen op het gebied van duurzaamheid.
Klaar dus met greenhushing. Schreeuw het van de daken!