Veel bedrijven denken alleen aan het ‘vermijden’ of ‘verminderen’ van uitstoot als het aankomt op hun duurzaamheidsstrategie.
Zo gaan veel bedrijven bijvoorbeeld minder autorijden, elektrisch rijden of vermijden ze bepaalde productieprocessen die veel CO2 uitstoten.
Echter, zonder CO2-compensatie is je aanpak niet compleet.
Waarom? Of je bepaalde handelingen nu vermindert of niet, CO2 zul je (vrijwel) altijd blijven uitstoten.
Zo komt bij de productie van een boek bijvoorbeeld al 1 kg CO2 in de lucht, net als bij 4,5 kilometer autorijden en kost de productie van 1 smartphone (die bijna ieder bedrijf veelvuldig gebruikt) al gauw 80 kg CO2.
Zonder CO2-compensatie is je duurzaamheidsstrategie dus niet áf; onderaan de streep blijf je nog steeds bijdragen aan vervuiling.
Vergelijk het bijvoorbeeld met het weggooien van je snoeppapiertjes in de natuur. Als je dat eerst 4x per week deed en nu nog maar 1x, is dat wel een stuk beter, maar nog altijd niet goed. Vergeet daarom CO2-compensatie vooral niet in je duurzaamheidsstrategie: daarmee zorg je ervoor dat dat laatste snoeppapiertje ook weer wordt opgeruimd.
Neem de volgende stap met ecommit
Zet jouw bedrijf op het pad van duurzaamheid met ecommit. Ontdek hoe we CO2-uitstoot compenseren met duurzaamheidsprojecten en maatwerkoplossingen bieden. Klik hier om contact met ons op te nemen en begin vandaag nog aan jouw duurzame reis.