·

3 min. leestijd

AFM publiceert leidraad tegen greenwashing

AFM

Sommige bedrijven doen zich groener of duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. Dit noemen we greenwashing. Om greenwashing tegen te gaan, heeft de AFM op 4 oktober 2023 de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ gepubliceerd. 

Milieuclaims stellen ondernemingen in staat hun milieuprestaties inzichtelijk te maken voor het publiek en zo hun reputatie te versterken, maar deze claims moeten uiteraard wel kloppen. Het doel van de Leidraad duurzaamheidsclaims is ervoor te zorgen dat duurzaamheidsclaims correct, duidelijk en niet-misleidend zijn. De AFM benadrukt het belang van transparantie omtrent duurzaamheidsaspecten en ziet de groeiende aandacht hiervoor bij marktpartijen als een positieve ontwikkeling. 

Naast de Leidraad Duurzaamheidsclaims van het AFM zijn er meer initiatieven om greenwashing aan de hand van duurzaamheidsclaims tegen te gaan. Zo werkt de Europese Commissie aan de Green Claims Directive, heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op 13 juni 2023 een vernieuwde versie van haar Leidraad duurzaamheidsclaims gepubliceerd en moeten duurzaamheidsclaims ook in lijn zijn met de Code voor Duurzaamheidsreclame van de Stichting Reclame Code. Het is voor ondernemers dan ook van groot belang om zeker te stellen dat hun duurzaamheidsclaims op de juiste wijze zijn onderbouwd. 

De Leidraad duurzaamheidsclaims van de AFM biedt handvatten aan organisaties om correcte informatie te verstrekken over duurzaamheidsclaims. Deze moeten voldoen aan de volgende criteria:

1) Claims moeten juist, representatief en actueel zijn;

2) Claims moeten concreet en goed onderbouwd zijn;

3) Claims moeten begrijpelijk, passend en vindbaar zijn.

Om milieuclaims te kunnen maken, is het van belang voor ondernemingen om te starten met het verzamelen en analyseren van gegevens met betrekking tot het milieu en bedrijfsprocessen. Deze gegevens kunnen later gebruikt worden in de onderbouwing van milieuclaims. Daarnaast bieden de gegevens inzicht in de milieuprestaties van de onderneming en vormen deze dan ook een solide basis om af te wegen op welke plekken in het bedrijfsproces winst te behalen valt op het gebied van duurzaamheid. Verder stelt het een onderneming in staat verantwoordelijkheid te nemen voor duurzaamheidsprestaties, de reputatie te versterken en bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Ecommit biedt compensatieprogramma’s op maat aan waarmee ondernemingen CO2-uitstoot kunnen compenseren door te investeren in gecertificeerde projecten. Ontdek hoe ecommit positief kan bijdragen aan het bereiken van de duurzaamheidsdoelen van jouw onderneming.

Meer lezen over toekomstbestendig duurzaam ondernemen? Lees dan hieronder onze whitepaper.

De volledige tekst van de Leidraad duurzaamheidsclaims is te vinden op de officiële website van de Autoriteit Financiële Markten.

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Wat betekent het dat de aarde opwarmt?

CO2

3 min. leestijd

·

Wat is CO2?

CO2

2 min. leestijd

·

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.