1 min. leestijd
·21 juli, 2025
·2 min. leestijd
True price: wat jouw product écht kost

Elk product kent zijn prijs, maar is de prijs die jouw klant betaalt de prijs die het product daadwerkelijk kost? Vaak is dat niet het geval. Als je álle kosten meerekent die horen bij jouw product of dienst, maak je consumenten bewust van de maatschappelijke en milieueffecten van dat product of die dienst.
What you see is (not) what you get
Er is dus een verschil tussen een verkoopprijs en een true price. Bij true pricing worden naast de directe productiekosten ook milieubelasting, sociale kosten, gezondheidseffecten en andere externe factoren doorberekend. Denk aan schade aan biodiversiteit, natuur of klimaat en aan dierenleed en mensenrechten. Door het hanteren van een true price geef je klanten een realistisch beeld. Op deze manier weten zij waar ze hun geld aan uitgeven en hoe duurzaam hun keuze is.
CO2-uitstoot meenemen in true price
Naast het aanmoedigen van bewuste aankopen door consumenten, draagt true pricing ook bij aan het bewuster produceren door bedrijven. Wil jij de prijs van jouw dienst of product ook eerlijker maken? Je kunt daarmee eenvoudig starten door een deel van de CO2-uitstoot van jouw productieproces of bedrijfsactiviteit door te berekenen in de prijs die je vraagt aan de klant. Zo maak je de kosten van CO2-uitstoot inzichtelijk en kunnen klanten bijdragen aan (gedeeltelijke) compensatie van die uitstoot. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor een duurzaamheidstoeslag van 1% op je product of een verhoging van je uurtarief met € 1,-. True pricing kun je de vorm geven die bij jouw bedrijf past.
Kun je hierbij advies gebruiken? Neem dan contact met ons op.
Gerelateerde artikelen
1 min. leestijd
·2 min. leestijd
·Vragen over aanpakken van CO2-uitstoot?
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.