Veel consumenten zijn bezorgd over klimaatverandering en zijn bereid om iets extra’s te betalen voor producten met een lagere milieubelasting. Ook bij diensten is het heel goed mogelijk om een toeslag toe te passen.
Hoe pak je zo’n toeslag dan aan?
Begin met informeren. Maak je klanten ervan bewust dat er CO2 vrijkomt bij het produceren van die maaltijdbox of bij het voeren van dat online adviesgesprek. Vaak hebben mensen geen idee. De ervaring van de ondernemers die ik spreek, is dat als je communiceert over de verduurzaming waar jij mee bezig bent, consumenten graag hun bijdrage willen leveren.
Uiteraard heeft die bereidheid een grens. Mensen willen best betalen, maar duurzaam leven is niet goedkoop. Leg dus ook niet tevéél neer bij je consument. In de praktijk zie ik geslaagde voorbeelden van een duurzaamheidstoeslag van 1% op een product of een verhoging van een uurtarief met € 1,-.
“Maar werkt dit nou ook voor míjn bedrijf?”, vraag je je misschien af.
Ja!
Of je nou fietsen, overnachtingen, medicijnen, administratieve diensten, windmolens of iets heel anders verkoopt, een CO2-compensatietoeslag is altijd mogelijk.
Meer over weten? Ik denk graag met je mee.