·

1 minuut leestijd

Prijsprikkel versus doemscenario. Wat motiveert jou tot duurzaam gedrag?

Prijsprikkel

Het Sociaal en Cultureel Planbureau deed onlangs onderzoek naar de houding en het gedrag van Nederlanders als het gaat om klimaat. Het onderzoek ‘Tussen duurzaam denken en duurzaam doen’ is een herhaling van hetzelfde onderzoek vijf jaar eerder.

Ten opzichte van het onderzoek uit 2019:

➡️ zijn er meer mensen bezorgd over klimaatverandering;

➡️ is een grotere groep mensen heel erg bezorgd;

➡️ geven meer mensen aan dat het weer merkbaar veranderd is.

Driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er anders geleefd gaat worden om klimaatverandering. Tegelijkertijd vertaalt deze bezorgdheid over het klimaat zich niet altijd in duurzaam gedrag. Mensen zijn eerder bereid te veranderen als ze onduurzaam gedrag in hun portemonnee voelen dan door zorgen over natuurrampen.

Dit speelt ook bij de ondernemers die ik spreek. Zij kiezen steeds vaker voor een kleine opslag op hun prijzen om zo samen met klanten de CO2 te compenseren die vrijkomt bij het maken van een product of verlenen van een dienst.

Hoe doe jij dat in jouw bedrijf?

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
Facebook

Gerelateerde artikelen

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies en vergelijkbare technologieën (“cookies”) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteer alles”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.