2 min. leestijd
·10 juni, 2024
·1 min. leestijd
Prijsprikkel versus doemscenario. Wat motiveert jou tot duurzaam gedrag?

Het Sociaal en Cultureel Planbureau deed onlangs onderzoek naar de houding en het gedrag van Nederlanders als het gaat om klimaat. Het onderzoek ‘Tussen duurzaam denken en duurzaam doen’ is een herhaling van hetzelfde onderzoek vijf jaar eerder.
Ten opzichte van het onderzoek uit 2019:
➡️ zijn er meer mensen bezorgd over klimaatverandering;
➡️ is een grotere groep mensen heel erg bezorgd;
➡️ geven meer mensen aan dat het weer merkbaar veranderd is.
Driekwart van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er anders geleefd gaat worden om klimaatverandering. Tegelijkertijd vertaalt deze bezorgdheid over het klimaat zich niet altijd in duurzaam gedrag. Mensen zijn eerder bereid te veranderen als ze onduurzaam gedrag in hun portemonnee voelen dan door zorgen over natuurrampen.
Dit speelt ook bij de ondernemers die ik spreek. Zij kiezen steeds vaker voor een kleine opslag op hun prijzen om zo samen met klanten de CO2 te compenseren die vrijkomt bij het maken van een product of verlenen van een dienst.
Hoe doe jij dat in jouw bedrijf?
Gerelateerde artikelen
2 min. leestijd
·3 min. leestijd
·Vragen over duurzamer ondernemen?
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.