·

2 min. leestijd

5 cruciale duurzaamheidswetten: jouw actiehandleiding

Duurzaamheidswetgeving

De roep om duurzaamheid wordt luider en wetgevers reageren met krachtige maatregelen om bedrijven tot actie aan te sporen. Dit zijn 5 belangrijke wetten en wetsvoorstellen om van op de hoogte te zijn:

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

De CSRD verplicht bedrijven tot het verzamelen, rapporteren en verifiëren van duurzaamheidsgegevens die moeten worden opgenomen in de duurzaamheidsrapportage van bedrijven.

Dit zal de vergelijkbaarheid en betrouwbaarheid van duurzaamheidsgegevens vergroten, waardoor een meer samenhangend en algeheel beeld ontstaat van de prestaties van bedrijven op het gebied van duurzaamheid.

De Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM)

De Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM): Bedrijven met 100 of meer werknemers moeten rapporteren over het zakelijk verkeer van deze werknemers. Het doel is om de CO2-uitstoot van alle zakelijke reisbewegingen met 1 megaton te reduceren in 2030.

Wanneer het er in 2026 naar uitziet dat dit doel niet gehaald zal worden, zal de overheid maximale uitstootnormen opleggen aan werkgevers.

Het Carbon Removal Certification Framework (CRCF)

Het CRCF wil eerlijkheid en vertrouwen bevorderen in de vrijwillige markt voor CO2-verwijdering. Het doet dit door een certificeringssysteem op te zetten met standaarden en regels om de effectiviteit van CO2-reductie en -compensatie te meten en te verifiëren.

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)

Het CBAM is een grensheffing op de invoer van goederen met een hoge uitstoot die buiten de EU zijn geproduceerd. Importeurs van deze goederen moeten vanaf 2026 CO2-certificaten kopen voor de invoer van deze producten naar de EU.

De Green Claims Directive (GCD)

De Green Claims Directive is gericht op het tegengaan van greenwashing door bedrijven door consumenten te informeren over misleidende milieuclaims. Deze richtlijn legt gedetailleerde regels vast voor de onderbouwing, verificatie en communicatie van milieuclaims.

Het is aan bedrijven om deze regels niet alleen te zien als verplichtingen, maar als kansen voor positieve verandering.

Hoewel deze regels niet direct leiden tot nul CO2-uitstoot, vormen ze een goede stap naar meer bewustwording over duurzaamheid bij ondernemingen. Grotere bewustwording zal daarna altijd leiden tot het nemen van verantwoordelijkheid en overgaan tot actie. Klaar om je steentje bij te dragen aan het milieu? Klik hier voor simpele manieren om te beginnen!

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Duurzaam ondernemen: hoe doe je dat?

Duurzaam ondernemen

2 min. leestijd

·

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.