Ik bezoek regelmatig duurzaamheidscongressen. Goed voor nieuwe inzichten. Graag deel ik er hierbij één: als je financiering aanvraagt, zorg dan voor een goede duurzaamheidsstrategie.
Voor congressen en andere evenementen over duurzaamheid maak ik altijd ruimte in mijn agenda. De ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie, techniek, wetgeving, CO2-oplossingen en vele andere vlakken gaan nu eenmaal razendsnel. Maar minstens zo interessant als het programma vind ik de gesprekken met andere aanwezigen.
Met bankiers, bijvoorbeeld. Want hoe kijken banken aan tegen duurzaamheid? En hoe uit zich dat vervolgens richting hun klanten?
Wat ik van alle accountmanagers hoor, is dat een goede duurzaamheidsstrategie tegenwoordig het verschil kan maken bij een financieringsaanvraag. Banken willen zien dat een bedrijf dat een lening aanvraagt, bewust bezig is met verduurzaming.
Een van de belangrijkste onderdelen op de checklist die banken hanteren, is dus het hebben van een duurzaamheidsstrategie.
Wat neem je daar nu in op? Allereerst je inspanningen op het gebied van CO2-reductie. Wat doe je al en wat zijn je plannen voor de (nabije) toekomst? Als je daarnaast óók CO2 compenseert, laat je zien dat je écht vooruitstrevende stappen zet in het verduurzamen van je bedrijf.
Reken erop dat de bank gedegen kennis heeft van de laatste ontwikkelingen in duurzaamheidsland. Zij moet haar eigen portefeuille kunnen verantwoorden. Als jij kunt aantonen dat je serieus werk maakt van het verduurzamen van je bedrijf, zal dat je financieringsaanvraag ten goede komen.