Alles over de CSRD
Wat betekent de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) voor jouw bedrijf?
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties en bedrijfsvoering. Ook als je nog niet verplicht aan de CSRD moet voldoen, is het goed om je nu al voor te bereiden.
Verplichte rapportage
Rapporteren over duurzaamheid
Rapportagestandaarden
ESRS-standaarden als leidraad
Kansen
Voordelen van de CSRD
Stappenplan
Aan de slag met de CSRD
Veelgestelde vragen over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze Europese richtlijn verplicht bedrijven om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties en bedrijfsvoering.
De CSRD-richtlijn, of Corporate Sustainability Reporting Directive, is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties en bedrijfsvoering. Ook als je nog niet verplicht aan de CSRD moet voldoen, is het goed om er nu al werk van te maken. Bedrijven die wél rapportageplichtig zijn, moeten namelijk gegevens opnemen over hun partners in de waardeketen. Je kunt er dus nú al mee te maken krijgen in je samenwerkingen met leveranciers en klanten.
De CSRD-rapportageplicht geldt vanaf 2025 voor beursgenoteerde en grote bedrijven; zij moeten dan rapporteren over 2024. Daarna volgen grote ondernemingen (rapporteren over 2025), beursgenoteerde mkb-ondernemingen (rapporteren over 2026) en niet-EU-ondernemingen met een bepaalde EU-omzet (rapporteren over 2028). Omdat rapportageplichtige bedrijven ook gegevens moeten opnemen over partners in de waardeketen, kun je er nú al mee te maken krijgen in je samenwerkingen. Het is daarom goed om je duurzaamheidsgegevens alvast te verzamelen, zodat je aan informatieverzoeken van ketenpartners kunt voldoen.
Als je duurzaamheidsrapportage niet volledig is, of als je deze te laat of helemaal niet aanlevert, dan kun je een boete krijgen. Verder kan het invloed hebben op je reputatie als je geen duurzaamheidsrapportage maakt. Klanten, samenwerkingspartners en investeerders kunnen minder vertrouwen krijgen in je bedrijf.
ESG staat voor Environmental, Social en Governance. Deze drie aspecten zeggen iets over de duurzaamheid en normen en waarden van je bedrijf. Door je ecologische voetafdruk (milieu), je relatie met werknemers, klanten en leveranciers (sociaal) en bedrijfsethiek, transparantie en bestuursstructuur (bestuur) steeds te evalueren, kun je jezelf verbeteren.
De CSRD, of Corporate Sustainability Reporting Directive, is een richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties en bedrijfsvoering.
ESG biedt dus thema’s waarop je jouw voortgang op het gebied van duurzaamheid kunt beoordelen, terwijl CSRD gaat om de verplichting om over je duurzaamheidsinspanningen te rapporteren.
Een duurzaamheidsrapportage gaat over de impact van je bedrijf op de maatschappij. In de rapportage beschrijf je de duurzaamheidsdoelen van je bedrijf en de inspanningen om die doelen te behalen. Een duurzaamheidsrapportage moet je jaarlijks aanleveren. Het doel van de rapportage is dat je inzicht krijgt in je impact en daardoor duurzamer wordt op alle ESG-gebieden.
Voor beursgenoteerde mkb-ondernemingen geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. Of, en zo ja: wanneer, de CSRD ook gaat gelden voor niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven staat nog niet vast. De Europese Unie bekijkt nog of er voor deze bedrijven een ‘lichtere’ CSRD kan komen die eenvoudiger uitvoerbaar is.
Ook al is jouw bedrijf zelf (nog) niet rapportageplichtig, je kunt er wel al mee te maken krijgen in je samenwerkingen. Rapportageplichtige bedrijven moeten namelijk ook gegevens opnemen over partners in de waardeketen.
De CSRD vereist dat je inzicht geeft in je duurzaamheidsstrategie, -risico's en -effecten. Als je op de CSRD wilt voorbereiden, kun je de volgende stappen volgen:
- Breng je stakeholders in kaart. Bekijk welke stakeholders het meest relevant zijn voor jouw bedrijf en/of impact hebben op je activiteiten.
- Inventariseer de duurzaamheidskwesties die gelden voor jouw bedrijf. Beschrijf welke het meest relevant zijn en wat de mogelijke impact, risico's en kansen zijn.
- Ontwikkel een duurzaamheidsstrategie. Stel duidelijke en meetbare doelen voor thema’s zoals CO2-uitstoot, energieverbruik, werknemerswelzijn en goed bestuur.
- Verzamel gegevens over belangrijke activiteiten van jouw bedrijf. Begin met gegevens over je directe uitstoot (Scope 1) en indirecte uitstoot door de opwekking van ingekochte energie (Scope 2). Daarna kun je gegevens verzamelen over Scope 3.
- Test rapportagesystemen. Integreer jouw duurzaamheidsinspanningen geleidelijk in je activiteiten en probeer uit welk CSRD-systeem het beste werkt voor jouw rapportageprocessen.
Hoe wil jij de CO2-uitstoot van jouw bedrijf compenseren?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je CO2-uitstoot te compenseren. Kies de optie die bij jouw bedrijf past.
Vragen over duurzamer ondernemen?
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.