·

2 min. leestijd

Weet jij wat CO2-uitstoot jouw bedrijf écht kost?

Scherm afbeelding 2025 05 14 om 12.14.58

CO2-uitstoot. Je kunt het niet zien, maar het ís er wel. En je bedrijf moet er ook iets mee. Hoe pak je dat nu aan? Mijn advies: druk CO2-uitstoot in geld. Zo krijg je een idee van wat jouw CO2-uitstoot je bedrijf kost én wat je zou kunnen besparen als je duurzamer zou gaan ondernemen.

Voor uitstoot die je niet, of nóg niet, kunt terugdringen, kun je CO2-certificaten kopen. Op die manier zorg je ervoor dat er CO2-uitstoot uit de lucht wordt gehaald. Dat is een geweldige oplossing, maar wel eentje die geld kost.

Wat je uiteindelijk wilt voor je bedrijf, is minder kosten maken. En dan is er maar één oplossing: duurzamer gaan werken.

En dat is altijd mogelijk, is mijn ervaring.

Voor vrijwel elke activiteit, elk proces in je organisatie kun je overstappen op een duurzame(re) variant. Zo verminder je blijvend je uitstoot van CO2. Uiteraard is dat niet allemaal van de een op de andere dag gerealiseerd. Je moet op zoek naar haalbare alternatieven, er gaan de nodige investeringen mee gemoeid en zo kent elk bedrijf nog wel meer (kleine en grotere) hindernissen.

Wat je daarbij kan helpen, is om aan CO2-uitstoot een bedrag toe te kennen. Zo kan het hele bedrijf zien en voelen wat de uitstoot nu precies kost van bijvoorbeeld dataverkeer, (het verwarmen van) een bedrijfspand of het wagenpark. Tegelijkertijd is dat dan dé stimulans om er met z’n allen voor te gaan zorgen dat die kosten in de toekomst kunnen worden verminderd.

De kosten van CO2-uitstoot als motivatie om te verduurzamen. Ik sprak al veel bedrijven die dat zo doen!

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Vragen over aanpakken van CO2-uitstoot?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.