·

2 min. leestijd

Moet je je CO2-uitstoot weten om te kunnen compenseren? Zeker niet!

Blog uitgangspunten Co2 compensatie

Moet je je CO2-uitstoot weten om te kunnen compenseren? Zeker niet!

Ieder bedrijf stoot CO2 uit. Hoeveel dat is, hangt af van een groot aantal factoren. Zo dragen onder andere medewerkers, vervoermiddelen en de bedrijfsruimte bij aan de uitstoot van CO2. 

Het compenseren van CO2 is dé oplossing voor de uitstoot die je (nog) niet kunt vermijden of verminderen. Compenseren kun je stapsgewijs doen. Als eerste stap kun je de uitstoot van je bedrijf in kaart brengen. Maar dat hóeft niet. Je kunt ook een ander uitgangspunt nemen. De uitstoot van een gemiddeld bedrijf bijvoorbeeld. Een percentage van je omzet. Of het budget dat je beschikbaar hebt. 

Uitgangspunt: het bedrag dat je wilt besteden

Om iets aan de CO2-uitstoot van jouw bedrijf te doen, kun je zelf een budget bepalen dat je jaarlijks wilt besteden aan het compenseren van CO2. Het is een praktische en haalbare methode waar vaak voor gekozen wordt.

Uitgangspunt: een percentage van je omzet

Als je je bedrijfsuitstoot nauwkeurig berekent en als basis neemt voor compensatie, komen de kosten meestal uit op 1 tot 3 procent van de bedrijfsomzet. Als je je bedrijfsomzet als uitgangspunt neemt, hoef je dus niet te rekenen en kun je zó starten.

Uitgangspunt: het gemiddelde in de markt

Gemiddeld stoot een mkb-bedrijf in Europa 67 ton CO2 uit. Met dit getal als referentie kun je zelf kiezen welke hoeveelheid CO2 je met jouw bedrijf wilt compenseren. Het gemiddelde in de markt geeft daarbij houvast.

Uitgangspunt: je bedrijfsuitstoot

Als je de uitstoot van je bedrijfsruimte, vervoermiddelen en medewerkers globaal in kaart brengt, heb je een prima uitgangspunt voor je compensatie. Het bedrag dat nodig is om die uitstoot te compenseren, wordt dan je jaarlijks benodigde budget.

Waarom CO2-compensatie?

Door CO2-certificaten te kopen van projecten die CO2 uit de lucht halen, neem je nu al verantwoordelijkheid voor milieuregels die op termijn wetten zullen worden. Je versterkt je positie bij leveranciers en partners, die steeds vaker verwachten dat hun netwerk zich inzet voor verduurzaming. Ook banken en andere financiers eisen vaak inspanningen om CO2-uitstoot te compenseren.

Vragen of advies?

Heb je vragen of wil je advies? Neem dan contact met ons op. Of je nu al vergevorderd bent in je verduurzaming, of aan het oriënteren op de mogelijkheden, wij hebben altijd een passende oplossing.

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Hoe verwijder je CO2 uit de atmosfeer?

CO2

2 min. leestijd

·

Wat is CO2?

CO2

2 min. leestijd

·

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.