·

3 min. leestijd

Betekenis CSRD: wat voor invloed heeft deze Europese richtlijn op jouw bedrijf?

Betekenis CSRD

De betekenis van de CSRD

De betekenis van CSRD is: Corporate Sustainability Reporting Directive. De CSRD is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties en bedrijfsvoering. De verplichting geldt vanaf 2025 als eerste voor beursgenoteerde en grote bedrijven, maar heeft dan ook al invloed op de (mkb-)leveranciers waarmee deze bedrijven samenwerken.

CSRD: de verplichtingen op een rij

De CSRD brengt een hoop verplichtingen met zich mee, maar het biedt jou ook de kans het voortouw te nemen in de overgang naar een duurzame bedrijfsvoering. Je krijgt de mogelijkheid te laten zien hoe jouw onderneming een positieve impact kan hebben op mens, planeet en winst. Zie het, naast een rapportageplicht, ook als een kans om jouw verhaal te delen en anderen te inspireren om ook stappen te zetten naar duurzaamheid!

In het kort omvat de CSRD verplichtingen in het kader van:

  • het volgen van de European Sustainability Reporting Framework (ESRS) voor duurzaamheidsrapportage:

  • rapporteren over zowel duurzaamheid in relatie tot de ontwikkeling, resultaten en positie van de onderneming (financiële materialiteit) als de effecten van de activiteiten op duurzaamheidsonderwerpen (impact materialiteit)

  • het geven van inzicht in strategie en businessmodel

  • rapporteren over governance en organisatie

  • het identificeren van risico's en kansen, opstellen van beleid, doelstellingen en actieplannen

  • rapporteren over prestaties en resultaten aan de hand van statistieken of KPI's.

Gefaseerd uitrollen CSRD

De CSRD zal gefaseerd uitgerold worden, waarbij de organisaties van openbaar belang (oob's) als eerste aan de beurt zijn. Zij moeten de duurzaamheidsrapportage meenemen in het jaarverslag over 2024. Daarna volgen grote ondernemingen (rapporteren over 2025), beursgenoteerde mkb-ondernemingen (rapporteren over 2026) en niet-EU-ondernemingen met een bepaalde EU-omzet (rapporteren over 2028).

CSRD: wat zijn de volgende stappen?

Om op tijd in te kunnen spelen aan de verplichtingen die uit de CSRD voortvloeien, raden we de volgende stappen aan:

  • Creëer bewustwording. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de CSRD en begrijp welke impact dit heeft op jouw bedrijf. Analyseer de wetgeving en de specifieke rapportageverplichtingen die voor jouw bedrijf gelden.

  • Stel een team samen dat bekend is met de CSRD en verantwoordelijk is voor de juiste implementatie van de verplichtingen.

  • Breng in kaart wat jouw bedrijf momenteel doet op het gebied van duurzaamheid en duurzaamheidsrapportage. Identificeer welke aspecten moeten worden aangepakt.

  • Bepaal op basis van deze analyse de duurzaamheidsstrategie, ondersteund door duidelijk beleid en concrete doelstellingen.

  • Begin met het verzamelen van data en statistieken om de voortgang van de duurzaamheidsdoelstellingen intern te rapporteren.

Direct aan de slag

Wil je meer lezen over de CSRD-richtlijn en wat deze precies inhoudt? Lees dan ons whitepaper hier!

ecommit staat voor je klaar om samen te kijken naar de impact van de CSRD op jouw onderneming. En hoe jij door het aanbieden van jouw product of dienst inclusief CO2-compensatie jouw positie in de markt een enorme boost kunt geven, terwijl je ook aan je eigen duurzaamheidsdoelen werkt. Neem contact met ons op voor advies en ondersteuning op maat!

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.