Zie jij weleens ergens een reclame(poster) met teksten waarin gefocust wordt op duurzaamheid, de wereld verbeteren of milieuproblemen oplossen? Zorgt dat bij jou voor meer vertrouwen in het product, of denk je dan ook weleens ‘daar geloof ik niks van’?
De Europese Commissie constateerde na een onderzoek dat 53% van de milieuclaims die bedrijven doen vaag, misleidend of ongegrond zijn.
Vanuit de wens hier verandering in te brengen, heeft de Europese Commissie op 22 maart 2023 Green Claims Directive (GCD) geïntroduceerd. Deze richtlijn verplicht lidstaten van de EU wetgeving te ontwikkelen die ervoor zorgt dat alle milieuclaims die bedrijven gebruiken, ook echt goed worden onderbouwd en een juist beeld geven aan consumenten. De richtlijn gaat gelden voor alle bedrijven die zich binnen de EU bevinden of zich richten op consumenten binnen de EU, behalve bedrijven met minder dan 10 werknemers én een jaaromzet van minder dan 2 miljoen euro.
Aan welke criteria moeten bedrijven zich dan houden? Met ingang van de GCD moeten bedrijven bij milieuclaims:
specificeren of de claim betrekking heeft op het gehele product of een gedeelte hiervan;
nauwkeurige informatie en erkend wetenschappelijk bewijs voor de claim hebben;
onderbouwen dat rekening wordt gehouden met alle milieuaspecten die belangrijk zijn voor de beoordeling van een milieuprestatie, over de gehele levenscyclus van een product;
aantonen dat op het gebied van milieu meer wordt gedaan dan wettelijk is vereist;
informatie verstrekken over de milieuprestaties in verhouding tot andere producten in dezelfde product- of bedrijfsgroep;
transparante informatie leveren over op welke manier CO2 wordt gecompenseerd, als dat onderdeel is van de claim.
Milieuclaims zullen voordat ze gepubliceerd worden, worden gecontroleerd door een onafhankelijke instantie. Als de claim voldoet aan alle vereisten en door alle controles heen komt, zal de controleur een conformiteitscertificaat uitschrijven waarin hij verklaart dat de claim in overeenstemming is met de GCD. Daarna mag het bedrijf de claim gebruiken en openbaar maken. De richtlijn verplicht bedrijven ook de onderbouwing van hun claims beschikbaar te maken aan consumenten, bijvoorbeeld met een weblink of QR-code.
In Nederland is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verantwoordelijk voor het controleren van de juiste manier naleven van de richtlijn. Zij mogen ook overgaan tot het opleggen van boetes (tot wel 4% van de jaaromzet) als de claim niet wordt nageleefd, het in beslag nemen van het product waar de claim betrekking op heeft, of beslag leggen op de opbrengsten van het product met de claim.
Een richtlijn met veel impact dus. Het gaat hopelijk zorgen voor meer betrouwbare en vergelijkbare informatie over de milieuprestaties van ondernemingen. Maar het verhoogt helaas ook de administratiedruk voor ondernemingen, die meer gegevens moeten verzamelen en extensieve processen moeten doorlopen voordat ze hun milieuclaims in kunnen zetten.
Meer lezen over de Green Claims Directive? Lees dan hieronder ons whitepaper.