Er wordt wel gedacht dat bedrijven CO2 zouden compenseren omdat ze hun CO2-uitstoot niet willen of kunnen terugdringen. Of dat ze met het kopen van CO2-certificaten een gebrek aan verduurzamingsactiviteiten afkopen of greenwashen.
Onderzoek van Ecosystem Marketplace laat het tegenovergestelde zien: bedrijven die CO2-certificaten kopen, zetten zich actiever in voor verduurzaming dan bedrijven die geen certificaten kopen. Ze verduurzamen zowel hun eigen bedrijfsvoering als in de keten waarin ze opereren.
Maatregelen, verantwoordelijkheid en ambitie
Het onderzoek analyseert de transacties van 7.415 organisaties en de acties op het gebied van verduurzaming die zij melden aan het CDP (voorheen: Carbon Disclosure Project).
Bedrijven die vrijwillig CO2 compenseren, melden jaar na jaar lagere uitstootcijfers en investeren meer in uitstootreductie dan bedrijven die geen CO2 compenseren. Ze lopen voorop in het nemen van strenge klimaatmaatregelen, het nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van ambitie.
Kenmerken van bedrijven die CO2-uitstoot compenseren
Bedrijven die CO2-uitstoot compenseren, reduceren hun uitstoot sneller dan bedrijven die niet compenseren. Bedrijven met CO2-certificaten:
hebben 1,8 keer meer kans om elk jaar minder uitstoot te hebben;
werken 1,3 keer zo vaak actief samen met leveranciers, werknemers en klanten om de gevolgen voor het klimaat aan te pakken; en
investeren 3 keer meer in emissiereductie binnen hun waardeketen.
Bedrijven die CO2-certificaten kopen, hebben vaker dan niet-kopers doelstellingen om klimaatverandering aan te pakken én hun doelstellingen zijn ambitieuzer. Deze bedrijven hebben:
3,4 keer meer kans om een wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstelling te hebben;
1,2 keer meer kans op toezicht van de raad van bestuur op hun klimaatveranderingsplannen; en
3 keer meer kans om Scope 3-emissies op te nemen in hun klimaatdoelstelling.
Ervaring van ecommit
Ook in onze praktijk zien wij bedrijven zoals die in dit onderzoek worden beschreven. De ondernemers die wij spreken die CO2-compensatie overwegen of al toepassen, zijn actief bezig met de verduurzaming van hun bedrijf. Het compenseren van CO2-uitstoot is daarbij een maatregel, maar zeker niet de enige. CO2-compensatie is een aanvulling op hun voortdurende acties om bedrijfsuitstoot te vermijden en/of te verminderen. Hulde dus aan deze voorlopers!
Heb je ook interesse in CO2-compensatie? Neem dan contact met ons op.