·

2 min. leestijd

Onderzoek wijst uit: bedrijven met CO2-certificaten lopen voorop in verduurzaming

Ecommit Teamfoto's   HQ 23

Er wordt wel gedacht dat bedrijven CO2 zouden compenseren omdat ze hun CO2-uitstoot niet willen of kunnen terugdringen. Of dat ze met het kopen van CO2-certificaten een gebrek aan verduurzamingsactiviteiten afkopen of greenwashen

Onderzoek van Ecosystem Marketplace laat het tegenovergestelde zien: bedrijven die CO2-certificaten kopen, zetten zich actiever in voor verduurzaming dan bedrijven die geen certificaten kopen. Ze verduurzamen zowel hun eigen bedrijfsvoering als in de keten waarin ze opereren.

Maatregelen, verantwoordelijkheid en ambitie

Het onderzoek analyseert de transacties van 7.415 organisaties en de acties op het gebied van verduurzaming die zij melden aan het CDP (voorheen: Carbon Disclosure Project). 

Bedrijven die vrijwillig CO2 compenseren, melden jaar na jaar lagere uitstootcijfers en investeren meer in uitstootreductie dan bedrijven die geen CO2 compenseren. Ze lopen voorop in het nemen van strenge klimaatmaatregelen, het nemen van verantwoordelijkheid en het tonen van ambitie.

Kenmerken van bedrijven die CO2-uitstoot compenseren

Bedrijven die CO2-uitstoot compenseren, reduceren hun uitstoot sneller dan bedrijven die niet compenseren. Bedrijven met CO2-certificaten:

  • hebben 1,8 keer meer kans om elk jaar minder uitstoot te hebben;

  • werken 1,3 keer zo vaak actief samen met leveranciers, werknemers en klanten om de gevolgen voor het klimaat aan te pakken; en

  • investeren 3 keer meer in emissiereductie binnen hun waardeketen. 

Bedrijven die CO2-certificaten kopen, hebben vaker dan niet-kopers doelstellingen om klimaatverandering aan te pakken én hun doelstellingen zijn ambitieuzer. Deze bedrijven hebben:

  • 3,4 keer meer kans om een wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstelling te hebben;

  • 1,2 keer meer kans op toezicht van de raad van bestuur op hun klimaatveranderingsplannen; en

  • 3 keer meer kans om Scope 3-emissies op te nemen in hun klimaatdoelstelling. 

Ervaring van ecommit

Ook in onze praktijk zien wij bedrijven zoals die in dit onderzoek worden beschreven. De ondernemers die wij spreken die CO2-compensatie overwegen of al toepassen, zijn actief bezig met de verduurzaming van hun bedrijf. Het compenseren van CO2-uitstoot is daarbij een maatregel, maar zeker niet de enige. CO2-compensatie is een aanvulling op hun voortdurende acties om bedrijfsuitstoot te vermijden en/of te verminderen. Hulde dus aan deze voorlopers! 

Heb je ook interesse in CO2-compensatie? Neem dan contact met ons op

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Wat betekent Greenwashing precies?

Duurzaamheidsclaims

1 min. leestijd

·

Greenwashing voorkomen? Zo maak je een correcte duurzaamheidsclaim

Wet- & regelgeving

1 min. leestijd

·

Vragen over duurzamer ondernemen?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.