·

8 minuten leestijd

Duurzaam met een glimlach

Een prachtige publicatie over Verena Jongepier in het Zeeland Magazine 23 door Nelleke Launspach (te koop bij de betere boekhandels door heel Nederland voor € 8,95).

Duurzaamheid: het is een term die leeft, maar soms ook voor scepsis zorgt, want zijn bedrijven wel zo groen als ze zich voordoen? Met haar platform ecommit maakt Verena Jongepier het bedrijven niet alleen makkelijk om écht duurzaam te ondernemen, ze zorgt ook dat dat zichtbaar en tastbaar wordt. En daar wordt iedereen blij van, inclusief Verena zelf.

Verena Jongepier was jarenlang werkzaam als advocaat, maar besloot twee jaar geleden dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Ze wilde zich richten op een andere manier om de wereld een beetje beter te maken, en sloeg de weg in van maatschappelijk ondernemen. Dit doet ze met haar bedrijf ecommit, dat is opgezet om het mkb-bedrijven makkelijker te maken hun CO2-uitstoot te compenseren.

‘Wat je merkt is dat er heel erg gestuurd wordt om te minderen,’ steekt Verena van wal. ‘Minder autorijden, minder vlees eten, minder vliegen, enzovoorts. Aan de ene kant terecht, omdat de wereld er niet beter op wordt als we op deze manier doorgaan, maar je merkt dat mensen het moeilijk vinden om iets in te leveren en dus niet bepaald in de rij staan om stapjes terug te doen.

Wij denken dat we het CO2-reductieproces kunnen versnellen door er iets positiefs tegenover te stellen. Minderen is absoluut noodzakelijk, maar daartegenover kunnen we ook iets méér doen, door bijvoorbeeld te zorgen dat er meer bossen komen. Meer bossen betekent meer bomen, meer bomen betekent dat er meer CO2 uit de lucht gehaald wordt. En ook door middel van andere projecten zullen we die CO2-reductie proberen te versnellen. We hebben hierbij de positieve benadering in plaats van de negatieve. In plaats van te zeggen wat allemaal niet mag, laten wij zien wat we allemaal wél kunnen doen.’

Bewijs van echtheid

Hoe dat precies in zijn werk gaat? Ecommit investeert in duurzame projecten door CO2-certificaten aan te schaffen. Die ‘knippen’ ze in stukjes, zodat het mogelijk is om voor
al een paar kilo of zelfs voor een eenmalig evenement CO2 te compenseren. Maar een paar ton kan natuurlijk ook. Via hun platform kun je als mkb’er heel eenvoudig een (flexibel) pakket kopen, en zelf de omvang bepalen of een project selecteren. Ze werken op dit moment samen met drie typen projecten: technologie (om CO2 uit de lucht te halen), landbouw (het planten van specifieke gewassen of het implementeren van regeneratieve landbouwmethoden) en herbebossing.

‘De gemiddelde ondernemer wil best iets doen,’ weet Verena, ‘maar weet vaak niet wat en hoe. Bovendien is je CO2-uitstoot minderen meestal een meerjarenplan. Wij laten hun zien: naast al de dingen die je al doet, kun je vandaag al de uitstoot die je nog hebt uit de lucht halen. Ons CO2-certificaat is een bewijs van echtheid om wat orde en regels te scheppen ten aanzien van de compensatie. In het verleden ging het daar namelijk nogal eens mis. Een bos dat aangelegd was om CO2-uitstoot te compenseren kon bijvoorbeeld door meerdere mensen worden geclaimd. We richten ons op drukke ondernemersdie geen tijd hebben om zich hier zelf in te verdiepen of mankracht hiervoor vrij te maken. Wij zoeken precies uit of de projecten betrouwbaar zijn, of al het papierwerk wel klopt en of de bomen er inderdaad staan.’

Inmiddels zijn er twintig mensen werkzaam bij ecommit. Een aantal van hen bezoekt ondernemers om uit te leggen op welke manier ze kunnen helpen een positieve stap te zetten. Andere collega’s zijn bezig om de boodschap op een digitale manier aan de man te brengen: marketing, social media, nieuwsbrieven en niet in de laatste plaats hun website, waarop informatieve blogs en whitepapers te lezen zijn. Niet alleen over hun projecten, maar ook over wet- en regelgeving waar ondernemers mee te maken krijgen op het gebied van duurzaamheid. Tot slot kunnen online ook daadwerkelijk CO2-certificaten worden aangeschaft. ‘We zijn een digitaal platform aan het bouwen,’ aldus Verena.

Tastbaar maken

Ecommit richt zich momenteel op verschillende takken van het mkb-bedrijf: de bouw, e-commerce, zorg, horeca en dienstverlening. Zit daar nog verschil tussen, qua werkwijze? Verena: ‘Als ik de horeca er uitlicht, dan
is het leuke dat ze het heel tastbaar kunnen maken voor hun gasten. Elke gast snapt dat een overnachting niet per se goed is voor het milieu, met alles dat gewassen en schoongemaakt moet worden. De laatste jaren zijn mensen al gewend dat ze bijvoorbeeld niet elke dag een schone handdoek krijgen als ze dat zelf prima vinden, en die kleine wegwerpflesjes zie je steeds minder, maar je kunt die gast ook veel verder meenemen. We hebben bijvoorbeeld een B&B als klant die naast een overnachting en ontbijt ook 50 eurocent aan CO2-belasting per persoon per nacht berekent. En gasten snappen dat. Het leuke is dus dat je met een klein bedrag al een stukje CO2-uitstoot van een overnachting kunt compenseren. Daarbij vinden wij het belangrijk dat je dat op een aantrekkelijke manier aan de gasten kunt uitleggen: dat het beetje extra dat je betaalt echt wordt afgedragen door de B&B-eigenaar en dat het daadwerkelijk terechtkomt bij een aan te planten bos. De gast moet er ook een goed gevoel bij hebben.’

Verena spreekt met zoveel enthousiasme en passie over hun missie, dat het aanstekelijk werkt. Ze heeft genoten van haar jaren in de advocatuur, maar is momenteel erg gelukkig bij ecommit. ‘Er gebeurt zoveel in ons bedrijf op het moment: nieuwe inzichten, developers die met nieuwe dingen komen, nieuwe klanten die zich aanmelden,’ straalt ze. ‘Elke dag is er minstens één feestje te vieren.’

Steeds meer kennis

Verena merkt dat het begrip duurzaamheid in de afgelopen paar jaar bijna een vanzelfsprekendheid is geworden. ‘Toen we anderhalf jaar geleden begonnen met de certificaten was het ontzettend lastig om mensen duidelijk te maken wat onze insteek was,’ herinnert ze zich. ‘Je merkte dat je zelfs moest uitleggen wat CO2 was; je moest terug naar de basis en uitleggen wat voor rol bomen spelen in het afvangen daarvan. Duurzaamheid begon wel een grotere rol te spelen, maar absoluut niet zoals nu; mensen weten er veel meer over. Er is ook veel wetgeving in de maak, wat betekent dat het bedrijfsleven gepusht gaat worden om dingen aan te pakken. Zo geldt er vanaf 1 januari 2024 voor grote organisaties een nieuwe wet die bepaalt dat je je hele mobiliteit in kaart moet brengen om te kunnen berekenen hoeveel CO2 daarmee wordt uitgestoten. Dat gaat wel spelen bij ondernemers. Het uitleggen wordt dus steeds makkelijker, mensen begrijpen ook wel dat we met enkel de focus op het verminderen van de uitstoot er niet snel genoeg gaan komen.’ Het probleem dat mkb-bedrijven hebben als ze willen verduurzamen, is dat ze niet weten waar ze moeten zijn op de markt van CO2-compensatie. ‘En als ze de weg weten, komen ze er amper tussen,’ zegt Verena. ‘Er wordt niet zomaar aan iemand verkocht, het is een redelijk gesloten markt. Bovendien: je moet echt verstand van zaken hebben wil je weten of het project bestaat, of die bomen er echt wel zijn, of het allemaal goed geregistreerd is, of dat ene bos niet aan zes mensen tegelijk verkocht wordt en of het goed is vastgelegd dat dat niet alsnog zal gebeuren. Wij hebben een heel goed team dat dat allemaal uitzoekt, ook het juridische stuk. Pas als we weten dat iets betrouwbaar is, kopen wij in, registreren dat in ons dashboard dat we zelf hebben gemaakt en dat openbaar is voor iedereen die bij ons gekocht heeft. Je kunt dan precies zien waar je geld naartoe gaat. Op die manier creëren wij transparantie in een gesloten markt.’

Zeeuwse pioniers

De kantoren van ecommit bevinden zich in Amsterdam en Goes, daar zijn ze anderhalf jaar geleden ook begonnen. ‘Van daaruit zijn we gaan groeien,’ vertelt Verena. ‘Zoiets werkt bij beginnende bedrijven vaak met een netwerk. Toevallig is dat in Zeeland harder gegaan dan in Amsterdam. Van ons huidige team van twintig mensen zit een grote groep in Zeeland en dat maakt dat je netwerk om die kring heen groeit. Iemand weet wel iemand waarvan hij denkt: die is echt wat voor hem/haar. Dus we zijn hier min of meer per ongeluk zo gegroeid, maar eigenlijk ook weer minder per ongeluk. Want Zeeland wordt weleens weggezet door Randstedelingen als een gebied dat achterloopt, maar dat is dus echt helemaal niet het geval op dit vlak. Dat is zo mooi om te zien: de Zeeuwen lopen juist voorop, zeker ook in Zeeuws- Vlaanderen. Mensen zijn hier heel erg bezig met het nadenken over duurzaamheid en kunnen goed outside the box denken. Ook boeren zijn bezig met innovatieve oplossingen, bijvoorbeeld op het gebied van allerlei nieuwe gewassen. In deze provincie wordt er niet gek opgekeken als je aan het pionieren bent, het innovatieve wordt omarmd. Het zit misschien in de Zeeuwse geest of wellicht hebben we hier ook wat meer ruimte om dat te doen. Nu is het natuurlijk superleuk dat we hier zo gegroeid zijn, maar we zijn nu wel onderweg om heel Nederland te bereiken. En zelfs daarbuiten zijn we al een beetje begonnen.

Fotografie: Steffen Brinkhaus

Categorieën

ecommit

Publicatie

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
Facebook