Verduurzamen
De voordelen van duurzamer ondernemen
Door duurzamer te ondernemen, draag je bij aan oplossingen voor klimaatproblemen. Er bestaan al de nodige milieuregels en dat zullen er in de toekomst steeds meer worden. Als je verduurzaamt, heeft dat ook een positief effect op (de relatie met) je leveranciers, partners, medewerkers en klanten.


MVO
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, of duurzaam ondernemen, gaat over een goede balans tussen people (mensen), planet (milieu) en profit (opbrengst). Door maatschappelijke betrokkenheid onderdeel te maken van je beleid, neem je als bedrijf je verantwoordelijkheid. Zelf heb je daar ook profijt van. Banken stellen bij het verstrekken van financieringen steeds vaker de eis dat je een gedegen duurzaamheidsstrategie hebt. Verder waarderen klanten en werknemers bedrijven die een standpunt innemen en een positieve impact maken.

Klein beginnen
Hoe begin je met duurzamer ondernemen?
Je kunt je bedrijf verduurzamen door het minimaliseren van afvalstromen, het overschakelen op groene energiebronnen of het gebruik van duurzame materialen. In principe kun je voor elke activiteit, elk proces in je organisatie, overstappen op een duurzame(re) variant en zo de uitstoot van CO2 verminderen. Bepaal duidelijke doelen en maak duurzamer denken onderdeel van je bedrijfscultuur en van je relatie met partners. Duurzaamheid kun je klein beginnen en steeds verder uitbreiden.

Uitstoot
CO2-uitstoot aanpakken
Autorijden, stroom gebruiken, e-mails versturen: (bijna) al onze acties zorgen voor CO2-uitstoot. In veel gevallen is het mogelijk om deze uitstoot te verminderen of zelfs helemaal te vermijden: je kunt ervoor kiezen om bepaalde activiteiten te beperken, op een andere manier te doen, of niet meer te doen. Ook kun je CO2-uitstoot compenseren. Je koopt dan CO2-certificaten om de CO2 die je hebt uitgestoten, (deels) weer uit de lucht te verwijderen.

Klimaatwetten
Wet- en regelgeving
De wetgeving die voortkomt uit het Klimaatakkoord vraagt van bedrijven dat ze verduurzamen, nu en in de toekomst. Ecommit volgt alle juridische ontwikkelingen en weet welke wetten en regels er gelden voor bedrijven. Belangrijke onderwerpen waar je met jouw bedrijf mee te maken kunt krijgen, zijn onder andere de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), het EU Carbon Removal and Carbon Farming (CRCF) Framework, de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) en de Green Claims Directive (GCD).

Starten met compenseren
Beginnen met CO2-compensatie
Met compenseren van CO2 kun je zo groot of zo klein beginnen als je zelf wilt. Als eerste stap kun je de uitstoot van je bedrijf (globaal) in kaart brengen. Wij kunnen je daarbij helpen. Maar eerst rekenen hóeft niet. Je kunt je compensatie namelijk ook baseren op het bedrag dat je wilt besteden, een percentage van je omzet of de gemiddelde uitstoot in de markt. Ook kun je ervoor kiezen om specifieke uitstoot te compenseren, zoals van je wagenpark of fabriekshal, of een compensatiebedrag door te berekenen aan je klanten of afnemers. Alles is mogelijk. Wij denken mee met specifieke oplossingen voor jouw bedrijf.
Veelgestelde vragen over duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen, of maatschappelijk verantwoord ondernemen, gaat over een goede balans tussen people (mensen), planet (milieu) en profit (opbrengst). Door maatschappelijke betrokkenheid onderdeel te maken van je beleid, neem je als bedrijf je verantwoordelijkheid. Door bewuster gebruik van natuurlijke hulpbronnen draag je bij aan een schonere planeet voor toekomstige generaties. Jouw bedrijf heeft daar zelf ook profijt van. Zo waarderen klanten en werknemers bedrijven die een standpunt innemen en een positieve impact maken.
Je kunt je onderneming stukje bij beetje duurzamer maken. Begin met het bepalen van duidelijke doelen, zoals het verminderen van CO2-uitstoot, het minimaliseren van afvalstromen of het gebruik van duurzame materialen. Maak duurzaamheid ook onderdeel van je bedrijfscultuur. Moedig je medewerkers aan om bewuster om te gaan met water, elektriciteit, voedsel en afval en betrek hen bij het ontwikkelen van duurzame initiatieven. Werk met duurzame partners, waarbij je criteria kunt hanteren als een maximale CO2-uitstoot, het gebruik van duurzame energie of eerlijke arbeidsomstandigheden.
Een duurzaam bedrijf is niet alleen bezig met winst maken, maar houdt ook rekening met mensen en met het milieu. In een organisatie waar duurzaamheid onderdeel is van het bedrijfsbeleid, voelen werknemers zich betrokken en trots. Ook klanten waarderen merken die een standpunt innemen en die een positieve impact maken. En door bewuster gebruik van natuurlijke hulpbronnen draagt een duurzaam bedrijf bij aan een schonere planeet voor toekomstige generaties.
Je kunt je bedrijf verduurzamen door bijvoorbeeld het verminderen van CO2-uitstoot, het minimaliseren van afvalstromen, het overschakelen op groene energiebronnen of het gebruik van duurzame materialen. In principe kun je voor elke activiteit, elk proces in je organisatie, nadenken over een duurzame(re) variant. Duurzaamheid kun je klein beginnen en steeds verder uitbreiden.
De duurzaamheidstransitie, ook wel energietransitie genoemd, is de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame en hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne-energie, windenergie, waterkracht en aardwarmte. Deze transitie is essentieel om de uitstoot van CO2 te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan. Het gaat niet alleen om het beschermen van onze planeet, maar ook om het waarborgen van de leefbaarheid voor onszelf en voor toekomstige generaties.
Vragen over aanpakken van CO2-uitstoot?
Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.