·

2 min. leestijd

Zijn de duurzaamheidsdoelstellingen binnen jouw bedrijf al geïntegreerd in de KPI's van alle afdelingen?

1747813291656

Aparte KPI’s voor finance, marketing en sustainability? Bekijk het eens anders!

Winst maken, omzet verhogen, klanten binden: de verschillende afdelingen in een bedrijf hebben allemaal hun eigen KPI’s om te behalen. Dat is goed, en ook nodig.

Maar wat nou als er wél winst wordt gemaakt (omzet wordt verhoogd, klanten worden behouden) maar de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid níet zijn behaald? Is dat dan het probleem van de Sustainability Manager? Of van het hele bedrijf?

Ik ben een groot voorstander van het monetair maken van CO2-uitstoot. Anders gezegd: ken een bedrag toe aan de uitstoot van je bedrijf. Zo blijft uitstoot niet een abstract iets waar alleen de duurzaamheidsmanager mee bezig is. Door uitstoot te beschouwen als een kostenpost, wordt het een factor waar het hele bedrijf mee kan rekenen en rekening mee moet houden.

Dus, Sustainability Managers, mijn advies aan jullie: zorg dat duurzaamheidsdoelstellingen onderdeel worden van alle KPI’s op alle afdelingen. Zodat een duurzaamheidsdoelstelling niet een losstaand 𝘵𝘢𝘳𝘨𝘦𝘵 is, maar dat elk positief én elk negatief resultaat gevoeld wordt door het hele bedrijf.

Een cijfervoorbeeld:
De winst is 1 miljoen.
De duurzaamheidsdoelstelling is een jaarlijkse uitstootdaling van 5%.
De uitstoot daalde met 4%.

De 1% die niet is behaald op verduurzaming, is een kostenpost. En de manier om het bedrag dat gelijkstaat aan die 1% in mindering te brengen op je winst, is door het te investeren in projecten die zorgen voor CO2-verwijdering. Zo blijf je als bedrijf trouw aan je uitstootdoelstelling en heb je tegelijkertijd een eerlijk beeld van je verdiensten.

Vaak blijkt CO2-compensatie een goede stimulans om (nog meer) in te zetten op uitstootvermindering. Blijvend iets aan je uitstoot doen is uiteraard de beste manier om je duurzaamheidsdoelen te behalen. Desgewenst kun je het aandeel ‘compensatie’ dan afschalen.

Deel dit artikel

LinkedIn
Twitter
X
Facebook

Gerelateerde artikelen

Vragen over aanpakken van CO2-uitstoot?

Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Volg ons

LinkedIn
Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies (en vergelijkbare technologieën) om basisfunctionaliteiten op onze website mogelijk te maken. Als je klikt op “Accepteren”, ga je akkoord met het gebruik van analytische cookies, waarmee we onze website analyseren en verbeteren, en met marketingcookies om onze content relevanter te maken voor jou. Je kunt je cookie-voorkeuren wijzigen door te klikken op “Personaliseren”. In ons cookiebeleid kun je meer lezen over de manier waarop wij cookies gebruiken.